Per entendre el valor dels programes, ajuda veure la definició de mindfulness i dades sobre la demostració científica de que és una eina de prevenció i millora en molts aspectes de la salut, tant mental com física.
“Mindfulness és estar present d'una manera particular, amb intenció, moment a moment i sense jutjar.” Dr. Jon Kabat-Zinn, 1980
Mindfulness és una forma particular de parar atenció. Es basa a observar amb atenció plena, interès, curiositat i acceptació un estímul o experiència que se’ns presenti, en comptes de jutjar-lo i reaccionar de forma impulsiva davant del mateix. El Mindfulness ens proveu de l’espai necessari per passar de les reaccions impulsives a respostes conscients que inclouen regulació emocional, empatia i benestar físic i emocional. Es tracta d'evitar que la ment divagui, d'evitar el caos de pensaments o imatges que omplen la ment i no tenen res a veure amb el que estem fent en aquest moment precís.
El Mindfulness ha influenciat la medicina, la psicologia, el món de l'empresa i últimament l’educació. Jon Kabat-Zinn és el referent mundial
del Mindfulness, ja que el va introduir dins la seva pràctica com a metge ja fa més de 30 anys, fundant la Clínica de Reducció d’Estrès en el Centre Mèdic de la Universitat de
Massachusetts.
El Dr. Kabat-Zinn introduïa als seus pacients en la pràctica del Mindfulness per ajudar a alleugerir els símptomes associats a problemes de dolor crònic i estrès. Ell va dissenyar el programa
MBSR, famós mundialment.
Algunes situacions en les quals el Mindfulness pot ajudar als nens i joves a desenvolupar-se d’una forma més conscient i hàbil, a part de l'escola:
Exàmens
Parlar en públic
Esports
Música
Interacció amb companys
Vida familiar
El Mindfulness té una base científica avalada per estudis que demostren la seva eficàcia.
El Mindfulness per nens s'introdueix en petits grups, sent l'escenari típic la mateixa escola, amb els companys de curs. Els nens, en treballar en grup, aprenen a compartir les seves experiències i aprenen de les experiències dels altres, posant en pràctica la seva capacitat d'escolta i comprensió de les situacions que altres nens plantegen (base pel desenvolupament de l'empatia).